
Strategija je početak, a taktike je sprovode u delo.
Nerazlikovanje pojmova strategija (eng: strategy) i taktika (eng: tactics) je stalna i tragična boljka srpskog digitalnog marketinga, mada ni u ostatku sveta nije bolje. Uzrok su priučeni i površni internet šarlatani, glasne onlajn-kursadžije kojima prija duboko neznanje njihove naivne publike.
Razlika između strategije i taktika je od suštinskog značaja za razumevanje celokupnog koncepta i složenosti aktivnosti u oblasti digitalne komunikacije. Strategija je začetak svakog ozbiljnog posla – bez obzira da li se radi o vojnim operacijama (odakle i potiče taj pojam) ili o poslovanju, komunikaciji, prodaji… Taktike služe da se strategija sprovede u delo!
Jednostavne definicije daju jasno objašnjenje te razlike:
- Strategija je široko i dugoročno sagledavanje opštih ciljeva i smernica za njihovo postizanje.
- Taktike su brojni konkretni koraci za realizaciju zadataka potrebnih za sprovođenje te strategije.
Strategija i njene taktike moraju da funkcionišu zajedno, jer bez toga kompanija / organizacija / institucija ne može efikasno da postigne definisane ciljeve. Ako imate strategiju bez taktika – imate samo velike mislioce a nemate akciju. Ako imate taktike bez strategije – imate nered i lutanje.
Praktične razlike između strategije i taktike
Najpreglednije se praktične razlike vide u ovom uporednom prikazu:
A vojna nauka, iz koje su nam i stigla oba ova pojma (strategija i taktika), ima čak i nešto između njih – operatiku. Tako da nivoi ratne veštine imaju na vrhu strategiju, u sredini operatiku, a na dnu je taktika.
Zato evo i sažetih definicija sva tri pojma, preuzetih iz Vojnog leksikona (Vojnoizdavački zavod, 1981):
Nije vam dovoljno jasno ovo vojno poređenje? OK, postoji bolje objašnjenje u nastavku.
Suštinske razlike između strategije i taktike
STRATEGIJA | TAKTIKA | |
Svrha | Identifikovanje opštih ciljeva koji unapređuju celokupnu organizaciju i opredeljuju način raspodele resursa. | Korišćenje konkretnih resursa za izvršenje zadataka koji podržavaju definisanu misiju. |
Uloge | Pojedinci koji utiču na raspodelu resursa u organizaciji i razumeju kako skup taktika funkcioniše zajedno za postizanje cilјeva. | Stručnjaci u određenoj oblasti koji manevrišu zadatim resursima tokom aktivnosti za postizanje cilјeva. |
Nadležni | Najviši nivo rukovođenja. | Srednji i niži nivo rukovođenja i neposredni izvršioci. |
Obim | Svi resursi unutar organizacije, kao i širi uslovi tržišta, uklјučujući konkurente, kupce i ekonomske tokove. | Podskup resursa koji se koriste u planu ili procesu. |
Trajanje | Dugoročno, menja se retko. | Kratkoročno, fleksibilan pristup u skladu sa okolnostima. |
Metode | Koristi iskustvo, istraživanje, analizu, razmišlјanje, zatim komunikaciju. | Koristi iskustva, najbolјe prakse, planove, procese i timove. |
Učinak | Daje jasne organizacione cilјeve, planove, mape, smernice i klјučne pokazatelje učinka. | Daje jasne rezultate koristeći lјude, alate i vreme. |
Cilj i zadatak – Izgubljeni u prevodu…
U tekstovima o strategiji i taktikama nezaobilazni su engleski pojmovi „goal“ i „objective“. Oni često stvaraju zabunu kod domaćih čitalaca, jer ih mnogi rečnici (a i poslovno neupućeni prevodioci) na srpski jezik prevode istovetno kao „cilj“, iako su oni jedan drugom nadređeni.
Ponekada se u ovu „ciljnu“ zabludu umeša i engleski pojam „target“, koji takođe često završi preveden kao „cilj“. To jeste jedno od njegovih mogućih značenja, ali u poslovanju i marketingu, a posebno pri pisanju strategija i planova za njih, postoji pojmovno trojstvo koje mora da se na srpskom tretira veoma precizno, jer se odnosi na različite nivoe (strateški, operativni, taktički) upotrebe tih pojmova.
Zato sledi njihovo objašnjenje i razgraničenje, kroz definicije preuzete iz Rečnika interneta i digitalne komunikacije (englesko-srpski), čiji je autor ujedno i autor teksta koji upravo čitate:
- Goal (Cilј)
U poslovanju i marketingu, cilј se odnosi na najviši, strateški nivo, kao dugoročni cilј (ili cilјevi) neke aktivnosti. Cilјevi se ostvaruju kroz definisane zadatke. - Objective (Zadatak)
U poslovanju i marketingu, zadatak je ono što na operativnom nivou služi za ostvarenje cilјa, a najčešće je to više zadataka u okviru svakog cilјa. Iz zadataka proističu cilјani rezultati. - Target (Meta, Cilјani rezultat)
U poslovanju i marketingu, cilјani rezultati su merlјive vrednosti taktičkog nivoa, mete (brojke) koje kompanija ili organizacija „gađa“, to jest želi da postigne.
BUDITE U TOKU