Odnosi s javnošću - Digitalni PR

Digitalni PR i digitalni marketing se prilično razlikuju, ali se lepo dopunjuju, jer su komunikacioni saveznici.

Digitalni odnosi s javnošću (Digital public relations) su deo sveopštih odnosa s javnošću kompanija, organizacija i institucija, koji koriste samo digitalne kanale komunikacije. Bave se onlajn-reputacijom, širenjem poruka i uspostavljanjem obostrano korisnih odnosa sa svim ciljnim javnostima, a radi željenog uticaja i ugleda na internetu.

Za razliku od tradicionalnog PR-a, koji se oslanjao samo na klasične medije (štampa, TV i radio) u oflajn-svetu, digitalni PR ima drugačije taktike i kanale, koji omogućavaju i dvosmernu komunikaciju s ciljnim javnostima.

Ciljne javnosti digitalnog PR-a čine:
A) Interne javnosti – zaposleni, rukovodstvo, akcionari/investitori, dobavljači, spoljni saradnici…
B) Eksterne javnosti – postojeći klijenti, potencijalni klijenti, poslovni patneri, strukovne organizacije, mediji, lokalna zajednica, državni organi, obazovne institucije, pratioci, influenseri, budući zaposleni…

Iz ugla PESO medija, dobar digitalni PR  je rezultat zasluženih medija, a uz prethodno kvalitetno korišćenje sopstvenih medija i deljenih medija. Saznajte više o PESO medijima.

PESO mediji

Razlike između digitalnog PR-a i digitalnog marketinga

Mnogi pogrešno misle da je public relations (PR) deo marketinga, iako je on odavno samostalna komunikaciona delatnost.

Toj zabuni doprinosi to što PR i marketing često koriste veoma slične taktike komunikacije, dopirući do publike kroz skoro istovetne onlajn-kanale komunikacije.

Ipak, postoje bitne razlike između digitalnih odnosa s javnošću i digitalnog marketinga:

Razlike DIGITALNI PR DIGITALNI MARKETING
Publike interne i eksterne ciljne javnosti ciljne grupe klijenata
Stil komunikacije građenje poverenja, bez direktne prodaje direktno promovisanje proizvoda/usluga/brenda
Cilјevi komunikacije izgradnja pozitivne onlajn-reputacije ili popravljanje loše povećanje prodaje proizvoda/usluga
Prihvatanje poruka komunikacione poruke se smatraju za verodostojnije promotivne poruke se često smatraju za manje verodostojne
Trajanje aktivnosti stvaranje dugoročnih odnosa sa svim ciljnim javnostima uglavnom kratkoročne  kampanjske, da bi se postigao trenutni prodajni uspeh
Merenje uspeha – broj objava u onlajn-medijima
– broj i kvalitet povratnih linkova
– povraćaj ulaganja (ROI)
– stopa konverzije posetilaca

Taktike digitalnih odnosa s javnošću

U digitalnom prostoru, digitalni PR najčešće koristi sledeće taktike:

  • Objave za medije (Media releases) – informacije na pojedinačne teme o kompaniji pripremljene za što lakše i brže objavljivanje na onlajn-medijima;
  • Medijski isečci (Media clipping) – rezultat onlajn-praćenja i prikupljanja medijskih objava;
  • Medijski odeljak (Media room) – poseban deo na veb-sajtu kompanije sa svim veb-sadržajima namenjenih medijima;
  • Medijski paket (Media kit) – unapred spakovani skup promotivnih materijala o kompaniji za slanje medijima ili postavljanje na veb-sajt;
  • Kreiranje veb-sadržaja – u obliku blog objava, intervjua, studija slučaja, video-sadržaja, infografike…
  • Vođenje društvenih medija – uz aktivnu dvosmernu komunikaciju sa zajednicom;
  • Saradnja s influenserima – izborom onih koji su bitni za željenu ciljnu javnost;
  • Stvaranje povratnih veza (Link building) – kroz kreiranje vrednog sadržaja koji poboljšava poziciju na veb-pretraživačima (SEO PR);
  • Upravljanje onlajn-reputacijom (ORM) – praćenje i reagovanje na negativne vesti, komentare i recenzije;
  • Onlajn krizna komunikacija – kroz brzu reakciju na svim digitalnim kanalima, u slučaju kriznih situacija.

Naravno, taktike su predviđene Strategijom digitalne komunikacije.


Kanali digitalnih odnosa s javnošću

Onlajn-kanali komunikacije koji se najčešće koriste za digitalni PR, mogu da se podele u dve grupe:

A) SAMO ZA INTERNE JAVNOSTI

  • Intranet portal – samo za zaposlene, rukovodstvo i bitne spoljne saradnike;
  • Profesionalne aplikacije – za timski rad ili upravljanje projektima.

B) ZA SVE JAVNOSTI

  • Veb-sajt – vesti, blog postovi, media room, media kit…
  • Onlajn-mediji – opšti i strukovni;
  • Društveni mediji – objavljivanje, reagovanje i povezivanje;
  • Onlajn-zajednice – podkast, blog, forumi…
  • Veb-pretraživači – PR kao bitan deo SEO;
  • E-pošta – naročito liste slanja;
  • Aplikacije za trenutne poruke – naročito grupne poruke;
  • Virtuelni događaji – konferencije, sajmovi, performansi…

Planovi digitalne komunikacije

Nakon izrade Strategije digitalne komunikacije, potrebna je izrada sledećih operativnih dokumenata za odnose s javnošću, a radi efikasnog sprovođenja Strategije:

  • Plan interne komunikacije – posvećen komunikaciji između internih ciljnih javnosti;
  • Plan eksterne komunikacije – posvećen komunikaciji ka eksternim ciljnim javnostima;
  • Plan krizne komunikacije – posvećen komunikaciji povodom kriznih situacija.

U svakom od planova komunikacije, potrebno je da postoji matrica komunikacije, koja načelno sadrži sledeće elemente:

  • Opis cilјne javnosti
  • Subjekti cilјne javnosti
  • Značaj za kompaniju / organizaciju / instituciju
  • Poruke koje se šalјu
  • Svrha komunikacije
  • Taktike komunikacije
  • Kanali komunikacije
  • Učestalost komunikacije
  • Nadležnost za komunikaciju

KRIZNA KOMUNIKACIJA

Krizne situacije mogu da ugroze sliku kompanije / organizacije / institucije u javnosti… ali pravovremena i ispravna reakcija na njih može čak i da poboljša prethodnu onlajn-reputaciju. Uspešna krizna komunikacija sprečava narušavanje ugleda i poverenja koje neko ima u javnosti.

Cilј krizne komunikacije je slanje istinitih i kredibilnih poruka, koje javnost treba da prihvati i da im veruje, a ne da ih shvati kao zataškavanje ili ublažavanje problema. To je ujedno i glavni smisao pravovremene izrade Plana krizne komunikacije.


NAPOMENA (za one koje to zanima):

Autor ove blog objave je dobitnik više strukovnih priznanja za odnose s javnošću, kao rezultat rada na velikim domaćim PR projektima.

BUDITE U TOKU

Pretplatite se na naš besplatan e-bilten.