
Digitalni PR i digitalni marketing se prilično razlikuju, ali se lepo dopunjuju, jer su komunikacioni saveznici.
Digitalni odnosi s javnošću (Digital public relations) su deo sveopštih odnosa s javnošću kompanija, organizacija i institucija, koji koriste samo digitalne kanale komunikacije. Bave se onlajn-reputacijom, širenjem poruka i uspostavljanjem obostrano korisnih odnosa sa svim ciljnim javnostima, a radi željenog uticaja i ugleda na internetu.
Za razliku od tradicionalnog PR-a, koji se oslanjao samo na klasične medije (štampa, TV i radio) u oflajn-svetu, digitalni PR ima drugačije taktike i kanale, koji omogućavaju i dvosmernu komunikaciju s ciljnim javnostima.
Ciljne javnosti digitalnog PR-a čine:
A) Interne javnosti – zaposleni, rukovodstvo, akcionari/investitori, dobavljači, spoljni saradnici…
B) Eksterne javnosti – postojeći klijenti, potencijalni klijenti, poslovni patneri, strukovne organizacije, mediji, lokalna zajednica, državni organi, obazovne institucije, pratioci, influenseri, budući zaposleni…
Iz ugla PESO medija, dobar digitalni PR je rezultat zasluženih medija, a uz prethodno kvalitetno korišćenje sopstvenih medija i deljenih medija. Saznajte više o PESO medijima.
Razlike između digitalnog PR-a i digitalnog marketinga
Mnogi pogrešno misle da je public relations (PR) deo marketinga, iako je on odavno samostalna komunikaciona delatnost.
Toj zabuni doprinosi to što PR i marketing često koriste veoma slične taktike komunikacije, dopirući do publike kroz skoro istovetne onlajn-kanale komunikacije.
Ipak, postoje bitne razlike između digitalnih odnosa s javnošću i digitalnog marketinga:
Razlike | DIGITALNI PR | DIGITALNI MARKETING |
Publike | interne i eksterne ciljne javnosti | ciljne grupe klijenata |
Stil komunikacije | građenje poverenja, bez direktne prodaje | direktno promovisanje proizvoda/usluga/brenda |
Cilјevi komunikacije | izgradnja pozitivne onlajn-reputacije ili popravljanje loše | povećanje prodaje proizvoda/usluga |
Prihvatanje poruka | komunikacione poruke se smatraju za verodostojnije | promotivne poruke se često smatraju za manje verodostojne |
Trajanje aktivnosti | stvaranje dugoročnih odnosa sa svim ciljnim javnostima | uglavnom kratkoročne kampanjske, da bi se postigao trenutni prodajni uspeh |
Merenje uspeha | – broj objava u onlajn-medijima – broj i kvalitet povratnih linkova |
– povraćaj ulaganja (ROI) – stopa konverzije posetilaca |
Taktike digitalnih odnosa s javnošću
U digitalnom prostoru, digitalni PR najčešće koristi sledeće taktike:
- Objave za medije (Media releases) – informacije na pojedinačne teme o kompaniji pripremljene za što lakše i brže objavljivanje na onlajn-medijima;
- Medijski isečci (Media clipping) – rezultat onlajn-praćenja i prikupljanja medijskih objava;
- Medijski odeljak (Media room) – poseban deo na veb-sajtu kompanije sa svim veb-sadržajima namenjenih medijima;
- Medijski paket (Media kit) – unapred spakovani skup promotivnih materijala o kompaniji za slanje medijima ili postavljanje na veb-sajt;
- Kreiranje veb-sadržaja – u obliku blog objava, intervjua, studija slučaja, video-sadržaja, infografike…
- Vođenje društvenih medija – uz aktivnu dvosmernu komunikaciju sa zajednicom;
- Saradnja s influenserima – izborom onih koji su bitni za željenu ciljnu javnost;
- Stvaranje povratnih veza (Link building) – kroz kreiranje vrednog sadržaja koji poboljšava poziciju na veb-pretraživačima (SEO PR);
- Upravljanje onlajn-reputacijom (ORM) – praćenje i reagovanje na negativne vesti, komentare i recenzije;
- Onlajn krizna komunikacija – kroz brzu reakciju na svim digitalnim kanalima, u slučaju kriznih situacija.
Naravno, taktike su predviđene Strategijom digitalne komunikacije.
Kanali digitalnih odnosa s javnošću
Onlajn-kanali komunikacije koji se najčešće koriste za digitalni PR, mogu da se podele u dve grupe:
A) SAMO ZA INTERNE JAVNOSTI
- Intranet portal – samo za zaposlene, rukovodstvo i bitne spoljne saradnike;
- Profesionalne aplikacije – za timski rad ili upravljanje projektima.
B) ZA SVE JAVNOSTI
- Veb-sajt – vesti, blog postovi, media room, media kit…
- Onlajn-mediji – opšti i strukovni;
- Društveni mediji – objavljivanje, reagovanje i povezivanje;
- Onlajn-zajednice – podkast, blog, forumi…
- Veb-pretraživači – PR kao bitan deo SEO;
- E-pošta – naročito liste slanja;
- Aplikacije za trenutne poruke – naročito grupne poruke;
- Virtuelni događaji – konferencije, sajmovi, performansi…
Planovi digitalne komunikacije
Nakon izrade Strategije digitalne komunikacije, potrebna je izrada sledećih operativnih dokumenata za odnose s javnošću, a radi efikasnog sprovođenja Strategije:
- Plan interne komunikacije – posvećen komunikaciji između internih ciljnih javnosti;
- Plan eksterne komunikacije – posvećen komunikaciji ka eksternim ciljnim javnostima;
- Plan krizne komunikacije – posvećen komunikaciji povodom kriznih situacija.
U svakom od planova komunikacije, potrebno je da postoji matrica komunikacije, koja načelno sadrži sledeće elemente:
- Opis cilјne javnosti
- Subjekti cilјne javnosti
- Značaj za kompaniju / organizaciju / instituciju
- Poruke koje se šalјu
- Svrha komunikacije
- Taktike komunikacije
- Kanali komunikacije
- Učestalost komunikacije
- Nadležnost za komunikaciju
KRIZNA KOMUNIKACIJA
Krizne situacije mogu da ugroze sliku kompanije / organizacije / institucije u javnosti… ali pravovremena i ispravna reakcija na njih može čak i da poboljša prethodnu onlajn-reputaciju. Uspešna krizna komunikacija sprečava narušavanje ugleda i poverenja koje neko ima u javnosti.
Cilј krizne komunikacije je slanje istinitih i kredibilnih poruka, koje javnost treba da prihvati i da im veruje, a ne da ih shvati kao zataškavanje ili ublažavanje problema. To je ujedno i glavni smisao pravovremene izrade Plana krizne komunikacije.
NAPOMENA (za one koje to zanima):
Autor ove blog objave je dobitnik više strukovnih priznanja za odnose s javnošću, kao rezultat rada na velikim domaćim PR projektima.
BUDITE U TOKU