
E-E-A-T razdvaja vredne digitalne autore od onih koji to nisu, jer Gugl poštuje kad se kvalitetno postuje.
Nasuprot šumi besmislenih sadržaja kojima je internet zatrpan, srećom postoji i E-E-A-T – skup kriterijuma koji mere vrednost veb-sadržaja za korisnike i kroz koji Gugl podržava autore koji to zasluže svojim profesionalnim radom.
Ukratko rečeno, kvalitet neke veb-strane (PQ – Page Quality) ocenjuje se po kriterijumima E-E-A-T: Experience (Iskusnost), Expertise (Stručnost), Authoritativeness (Autoritativnost), Trustworthiness (Pouzdanost). Sam E-E-A-T nije faktor rangiranja, već doprinosi isticanju bitnosti (tj. korisnosti) nekog veb-sadržaja radi boljeg rangiranja u rezultatima pretrage na Guglu.
Gugl tvrdi da podržava stvaranje korisnih i pouzdanih sadržaja, kojima su ljudi na prvom mestu (a ne pretraživačka mašinerija).
A Gugl ima dovoljno moćne alate da prepozna da li je neki veb-sajt napravljen samo da bi mehanički podilazio SEO zahtevima, kao i da li je nastao prostom zloupotrebom generativne veštačke inteligencije (Generative AI) koja je proizvela sadržaje na njemu. Obe navedene prakse NISU preporučljive.
Pored svog tog automatizovanog rangiranja, za E-E-A-T Gugl angažuje i desetine hiljada živih ocenjivača kvaliteta pretrage.
KAKO DA KRITERIJUME E-E-A-T UPOTREBITE ZA DOBROBIT KOMPANIJE
U nastavku sledi pojašnjenje šta Guglu znači svaki od četiri E-E-A-T kriterijuma, uz osvrt na stepen njihovog ispunjavanja u slučaju samog autora ovog teksta – Lazara Boškovića.
To vam je ujedno i praktičan vodič za lakši i utemeljeniji izbor autora veb-sadržaja za digitalne komunikacione potrebe vaše kompanije.
1. Experience (Iskusnost)
Da li autor nekog veb-sadržaja ima praktično životno i/ili radno lično iskustvo u oblasti koja je tema sadržaja neke veb-strane?
Praktično iskustvo autora, iz prve ruke, povezano sa temom o kojoj se radi, omogućava autoru da pruži utemeljen sadržaj koji daje autentični uvid i mišljenje, uz proverene savete.
BITNO: Po Zakonu o autorskom i srodnim pravima, autor je fizičko lice koje je stvorilo autorsko delo i on je nosilac autorskog prava. Autorsko delo je originalna duhovna tvorevina autora, izražena u određenoj formi, bez obzira na njegovu umetničku, naučnu ili drugu vrednost, njegovu namenu, veličinu, sadržinu i način ispoljavanja. Kreacije veštačke inteligencije ne mogu da budu autorska dela.
Kako Lazar Bošković ispunjava kriterijum ISKUSNOSTI u oblasti digitalne komunikacije:
- U svetu elektronskih medija od 1987. godine, od novinara i autora do vlasnika i člana rukovodstva (Index 202, Indeksovo radio-pozorište, TV emisije, Radio Index, Programski odbor RTS-a);
- Gostujući marketinški kreativac od 1991. u više beogradskih agencija i projekata;
- Vlasnik i kreativni direktor agencije AgitPROP od 1993. do danas;
- Prvi veb-sajt za klijenta kreirao već 1997, a svoj prvi agencijski sajt 1998. godine;
- Višedecenijsko agencijsko iskustvo u oblasti marketinga, PR-a i interneta, na projektima za najveće kompanije, organizacije i institucije u Srbiji;
- Desetak godina kao kreativni konsultant za svekanalni marketing i digitalni strateg u oblasti komunikacionih strategija.
Detaljnije na: lazarboskovic.rs
2. Expertise (Stručnost)
Da li autor nekog veb-sadržaja ima potrebna znanja i veštine, kao i stručne kvalifikacije u oblasti koja je tema sadržaja neke veb-strane?
Vrsta i nivo stručnosti autora u nekoj oblasti govori o njegovoj kvalifikovanosti da proizvede sadržaj koji je tačan, detaljan i značajan za korisnike, te oni (tj. Gugl) mogu da mu veruju.
BITNO: Pojedine oblasti čak i zakonski zahtevaju diplome, sertifikate ili druge dokumente koji dokazuju stručnost autora. To se posebno odnosi na veb-sadržaj koji Gugl naziva YMYL – Your Money or Your Life (pljačkaški uzvik: Pare ili život!), kada sadržaj može direktno, povoljno ili nepovoljno, da utiče na nečiji život (na primer: zdravstveni saveti, finansije, bezbednost…).
Kako Lazar Bošković ispunjava kriterijum STRUČNOSTI u oblasti digitalne komunikacije:
- Preko 30 strukovnih priznanja za projekte u oblasti marketinga, odnosa s javnošću i interneta;
- Autor i/ili producent skoro stotinu veb-sajtova, među kojima i onih za najveće srpske kompanije i institucije;
- Pisac autorskih i promotivnih tekstova za domaće strukovne časopise;
- Tehničko pisanje publikacija u oblasti digitalnih tehnologija (uputstva za korisnike, edukacioni priručnici, pojmovnici…);
- Član strukovnih udruženja u oblasti komunikacije, kao i član rukovodstva i/ili član žirija;
- Medijski nastupi: intervjui i članci u svojstvu autora i konsultanta;
- Predavač na više seminara i konferencija na temu veb-sadržaja i veb-produkcije;
- Autor nagrađivanog Rečnika interneta i digitalne komunikacije (englesko-srpski), 2021. u formi knjige, digitalne publikacije i onlajn-rečnika.
Detaljnije na: lazarboskovic.rs
3. Authoritativeness (Autoritativnost)
Da li autor nekog veb-sadržaja ima reputaciju kao pouzdan izvor informacija u oblasti koja je tema sadržaja neke veb-strane?
Autoritativnost nekog autora se najbolje vidi kroz rezultate pretrage na Guglu, gde odmah može da se sazna:
- Da li se njegovo ime i njegovi veb-sadržaji (tekstovi, slike, video…) vezuju za ugledne veb-sajtove?
- Da li se u rezultatima dobro rangiraju veb-sajtovi koji su direktno povezani sa njim (lični i/ili kompanijski veb-sajt)?
- Postoje li povratni linkovi sa uglednih veb-sajtova ka njegovim veb-lokacijama?
- Ima li izgrađen digitalni profil i/ili lični brend kao bitan onlajn-autor?
Kako Lazar Bošković ispunjava kriterijum AUTORITATIVNOSTI u oblasti digitalne komunikacije:
- Lična stranica na Vikipediji;
- Lični internet domeni lazarboskovic.rs i lazarboskovic.com;
- Bitni povratni linkovi (mediji, organizacije, kompanije…) ka kompanijskom sajtu agitprop.rs;
- Objavljivanje na dva sopstvena bloga i nalozima na društvenim medijima, na teme iz oblasti digitalne komunikacije;
- B2B onlajn-platforma digitalnakomunikacija.rs, na kojoj se upravo nalazite, čiji je kompletan autor (koncept, tekst, dizajn, programiranje);
- Citiranje pojmova iz njegovog Rečnika interneta i digitalne komunikacije (englesko-srpski) u akademskim radovima i stručnim publikacijama;
- Recenzije na onlajn-rečniku recnikinterneta.rs (Recenzija 1, Recenzija 2, Recenzija 3);
- Veb-sadržaji koji se pojavljuju istaknuti u rezultatima pretrage na Guglu, u oblicima Featured snippet i Knowledge panel (pogledajte ispod).
4. Trustworthiness (Pouzdanost)
Prethodna tri kriterijuma (Iskusnost, Stručnost i Autoritativnost) se odnose direktno na samog autora nekog veb-sadržaja, tačnije njegovu ličnu pouzdanost da će povereni autorski posao da obavi na kvalitetan i pouzdan način.
Međutim, sve to ne vredi mnogo (ni korisnicima, ni Guglu), ako je njegov sadržaj postavljen na nekom veb-sajtu koji ne zadovoljava tehničke, pravne i logičke kriterijume pouzdanosti:
- Bezbednost veb-sajta za posetioce i zaštita njihovih podataka o ličnosti;
- Tehnička ispravnost veb-sajta, u smislu funkcionalnosti, brzine i drugih performansi;
- Transparentnost veb-sajta, objavljivanjem zakonski obaveznih podataka (vlasnik, autori, kontakt, Politika privatnosti, Pravila korišćenja…);
- Ažurnost veb-sajta, u smislu objavljenih informacija;
- Autentičnost recenzija i drugih reakcija posetilaca veb-sajta.
Kako Lazar Bošković ispunjava kriterijum POUZDANOSTI (na veb-sajtovima gde je angažovan kao internetski konsultant i/ili kao veb-producent):
- Svi aspekti tehničkih, pravnih i logičkih kriterijuma pouzdanosti su obavezno definisani u ugovorima o saradnji sa klijentima i sa podizvođačima;
- Angažovanje isključivo proverenih programera i odabir profesionalnog hostinga;
- Redovno ažuriranje softvera i redovno tehničko održavanje veb-sajta;
- Nijedan od veb-sajtova za koje je bio zadužen nije podlegao sajber napadima, iako se radilo o najvećim i najposećenijim srpskim sajtovima;
- Obuka i stroga disciplina svih učesnika u održavanju veb-sajta, korišćenjem savremenih bezbednosnih zahteva i preporuka;
- Optimizovanost veb-sajta za potrebe posetilaca, njihovih navika i uređaja;
- Uvek jasno i detaljno navedeni kontakt podaci i autora i vlasnika veb-sajta;
- Redovna higijena sadržaja, radi očuvanja ažurnosti informacija;
- Zabrana korišćenja bilo kojih metoda i/ili alata za lažiranje mišljenja posetilaca.
Tek sagledavanjem sva četiri E-E-A-T kriterijuma, možete da procenite da li je veb-strana nekog autora na niskom, srednjem ili visokom nivou kvaliteta.
BUDITE U TOKU