Razlikujete li digitalni marketing od starijeg (a manjeg) brata zvanog internet marketing?

ŠTA JE DIGITALNI MARKETING (potpuna definicija)

Digitalni marketing je deo ukupnih marketinških aktivnosti koji se odvija isklјučivo preko digitalnih kanala komunikacije, svejedno da li su ti kanali onlajn ili oflajn. Zato u digitalni marketing spadaju i sve aktivnosti internet marketinga, kao i deo tradicionalnog marketinga u digitalnom obliku koji je oflajn, uz još neke specifične novije digitalne promotivne aktivnosti.

Internet marketing, koga zovu i onlajn-marketing ili veb-marketing, sastavni je deo digitalnog marketinga koji se tiče samo veb-sajtova, društvenih medija i aktivnosti koje na te i druge veb-lokacije dovode posetioce. Odvija se korišćenjem isklјučivo onlajn-kanala komunikacije i onlajn-oglašavanja, a cilј je privlačenje potencijalnih klijenata na želјenu veb-lokaciju i podsticanje da preduzmu želјene akcije. (shvatili ste zašto je on uži pojam od digitalnog marketinga)

Sve ovo zajedno najbolje funkcioniše ako je uspostavljen Omnichannel (Svekanalni) marketing pristup, uz pametno korišćenje PESO medija (plaćeni mediji, zasluženi mediji, deljeni mediji, sopstveni mediji). Ovo je ukratko i naš standardni pristup realizaciji digitalnih projekata za klijente.

PREDLOG: Da biste se lakše snalazili u svetu digitalnog marketinga, preuzmite besplatno našu digitalnu publikaciju Mali rečnik digitalnog marketinga (englesko-srpski).

PROMO POKLON: Mali rečnik digitalnog marketinga (englesko-srpski)

Oblasti digitalnog marketinga

Oblasti digitalnog marketinga, a koje nisu i deo internet marketinga, su:

  • Digitalna promotivna sredstva u javnom prostoru (DOOH) – bilbordi, kiosci, signalizacija…
  • Digitalni oflajn (Offline digital);
  • Tehnologije stvarnosti (Reality technologies) – VR, AR, MR;
  • Internet stvari (IoT) – prikupljanje podataka, personalizacija, angažovanje…
  • Vebkasting (Webcasting) – striming, uživo ili na zahtev;
  • Podkasting (Podcasting) – audio-podkast, video-podkast, unapređeni podkast, skrinkast;
  • Onlajn-zajednice (Online communities) – javne ili privatne;
  • Mobilni marketing, ali samo njegov oflajn deo (SMS, GPS, Blutut, NFC, QR kod…).

Na sve to dodajmo i oblasti internet marketinga:

  • Optimizacija za veb-pretraživače (SEO) – na veb-sajtu, van veb-sajta, tehnička;
  • Oglašavanje na veb-pretraživačima (SEA – Search engine advertising);
  • Optimizacija društvenih medija (SMO) – na veb-sajtu, na nalozima na društvenim medijima;
  • Oglašavanje na društvenim medijima (SMA – Social media advertising);
  • Marketing e-poštom (E-mail marketing) – oglašavanje, bilteni, podrška, remarketing…
  • Marketing putem sadržaja (Content marketing, Inbound marketing, Organic marketing);
  • Marketing trenutnim porukama (Instant messaging marketing: Viber, Messenger…)
  • Mobilni marketing – samo njegov onlajn deo (aplikacije, notifikacije, oglašavanje, MMS…);
  • Marketing preko influensera (Influencer marketing);
  • Onlajn-oglašavanje (PPC advertising, Display advertising, Native advertising…).
  • Programi nagrađivanja (Referral marketing, Loyalty marketing…);
  • Analitika – veb-analitika i analitika društvenih medija.
Strategija, majka svih taktika

Taktike digitalnog marketinga

Najpre, ako ne razlikujete strategiju i taktike, pročitajte tekst: Strategija, majka svih taktika

Taktike komunikacije, koje se nazivaju i tehnike ili metode komunikacije, odnose se na konkretne oblike radnji i aktivnosti, kao načine izvođenja komunikacije. Najčešće su zasnovane na nekoj definisanoj strategiji.

Pretpostavka za uspešan digitalni marketing je postojanje sopstvenog veb-sajta, sa urađenom Search Engine Optimization (SEO), jer on je ključna tačka svih aktivnosti. Podrazumeva se da je obavljena i Social Media Optimization (SMO).

Zavisno od usvojene strategije digitalnog marketinga, najčešće se koriste sledeće taktike digitalnog marketinga:

  • Veb-strane proizvoda ili usluga
  • Odredišne veb-strane (Landing pages)
  • Blog objave
  • Objave na društvenim medijima – organske ili plaćene
  • Video-sadržaji
  • Multimedijalni i interaktivni sadržaji
  • Digitalne publikacije
  • Infografike
  • Virtuelni događaji – konferencije, sajmovi…
  • Ponovno angažovanje klijenata (Remarketing)
  • Ponovno ciljanje posetilaca (Retargeting)
  • Stvaranje potencijalnih klijenata (Lead generation)
  • Poruke – e-pošta, trenutne poruke i SMS
  • Automatizacija marketinga
  • A/B ili Split testiranje – veb-strana, poruka e-pošte, onlajn-oglasa…
  • Poslovna softverska rešenja (CRM, CXM…)
  • Rešenja nastala uz pomoć VI – Veštačka inteligencija

Kanali digitalnog marketinga

Kanali komunikacije, nazivaju se i platforme ili mediji, su mesta ili sredstva za distribuciju informacija, to jest plasiranje promotivnih poruka do ciljnih grupa. Mogu da budu onlajn-kanali (dostupni samo uz korišćenje internet veze) i oflajn-kanali (dostupni i bez interneta).

Onlajn-kanali digitalnog marketinga koji se najčešće koriste:

  • Veb-sajtovi – kompanijski, onlajn-prodavnica, korisnički servis, zajednice kupaca…
  • Onlajn-mediji – publicitet, oglasi…
  • Društveni mediji – profili, strane, grupe, zajednice, oglasi…
  • Veb-pretraživači – pretraga, Gugl – Profil preduzeća…
  • E-pošta – na sopstvenim internet domenima ili na tuđim
  • Mobilne aplikacije
  • Poslovne aplikacije (ERP, CRM…)
  • Aplikacije za trenutne poruke
  • Razgovor preko digitalnih platformi

Oflajn-kanali digitalnog marketinga koji se najčešće koriste (objašnjeno u sledećem odeljku):

  • Digitalna spoljna promotivna sredstva – bilbordi, displeji…
  • Mobilni uređaji – SMS, GPS, Blutut, NFC, QR kod…
Strategija, majka svih taktika

Znate li šta je OFLAJN digitalni marketing?

Neupućenima može da zvuči kontradiktorno da je bilo šta digitalno dostupno i oflajn, jer je digitalni marketing obično povezan sa internetom i većina misli da je u njemu sve stalno onlajn. Pri tome zaboravljaju koliko digitalnih uređaja imaju oko sebe, a da oni nisu povezani i na internet.

Oflajn digitalni marketing obuhvata sve vrste marketinških aktivnosti koje koriste digitalne tehnologije, ali ne zahtevaju internet vezu, to jest ne moraju da budu onlajn ili ne moraju stalno da budu onlajn.

Preciznije rečeno: iz ugla korisnika, za oflajn digitalni marketing internet veza nije potrebna da bi se doprlo do njega, jer poruke na njima vide i bez interneta, a funkcionalnost uređaja ne zavisi od toga da li je (uvek) onlajn. U budućnosti će svi ovi uređaji da budu stalno onlajn, ali zbog njihovog načina rada i odnosa sa korisnicima, nisu deo internet marketinga, već šire priče zvane digitalni marketing.

1. Digitalna promotivna sredstva u javnom prostoru (DOOH – Digital out of home)

Digitalna promotivna sredstva u javnom prostoru su razne vrste digitalnih reklamnih ekrana na ulicama, u i na prevoznim sredstvima i objektima, u javnim objektima i na prodajnim mestima. A u DOOH spadaju:

  • Digitalni bilbordi, koji na svojim digitalnim ekranima prikazuju oglase, ali neki od njih ne zahtevaju uvek stalnu internet vezu, već se sadržaj na njima povremeno ažurira i na druge načine. Složenije verzije digitalnih bilborda, zbog brojnih funkcionalnosti i interakcije s korisnicima, imaju stalnu internet vezu.
  • Digitalni kiosci su interaktivni kiosci u tržnim centrima, hotelima, na aerodromima i drugim javnim mestima, koji omogućavaju korisnicima da pregledaju informacije ili obave kupovinu. Često ne zahtevaju stalnu internet vezu, to jest neki po potrebi mogu da rade i oflajn.
  • Digitalna signalizacija (Digital signage) u prodavnicama i na drugim javnim mestima koristi digitalne ekrane za promociju proizvoda ili specijalnih ponuda. Obično koriste unapred učitane sadržaje koji se ne ažuriraju u realnom vremenu putem interneta. Ako su i povezani na internet ili samo lokalnu mrežu, potrošač (tj. gledalac) obično i nema mogućnost interakcije s njima.

2. Offline deo mobilnog marketinga

Mobilni uređaji (pametni telefoni i tableti) koriste internet vezu za mnoge operacije u okviru mobilnog marketinga, ali ne i za sledeće:

  • SMS oglašavanje je zasnovano na klasičnom servisu mobilne telefonije, kome ne treba internet veza. Možete u SMS poruci da dobijete i link za odlazak na neki veb-sajt, ali to je već neka druga priča… Isti je slučaj i sa SMS plaćanjem, koje se tarifira preko računa mobilnog operatora.
  • Lokacijski marketing (Location-based marketing), naziva se još i Geomarketing – Geolokacijski marketing, i zasnovan je na geografskoj lokaciji mobilnih uređaja, koja se određuje putem GPS-a ili triangulacijom baznih stanica mobilne telefonije.
  • Blutut (Bluetooth) i NFC (Near Field Communication) su mobilne tehnologije koje ne zahtevaju internet vezu, jer rade na osnovu međusobnih signala između mobilnog uređaja i prodajne lokacije. Služe za povezivanje, prenos promotivnih poruka i podataka, kao i za beskontaktno plaćanje.
  • Neke mobilne aplikacije mogu da funkcionišu i oflajn, pružajući korisnicima pristup informacijama, vodičima, igrama ili drugim sadržajima.
  • QR kodovi služe za povezivanje oflajn i onlajn sveta, te se koriste na štampanim materijalima kao što su plakati, brošure, vizit karte ili ambalaža proizvoda. Skeniranjem QR kodova pomoću mobilnih uređaja, na oflajn način, preuzimaju se podaci i informacije, koji tek potom mogu da služe i za odlazak ne veb-lokacije.

3. Digitalni promotivni materijali

Distribucija promotivnih materijala, poput brošura, video-sadržaja ili drugih datoteka putem USB memorija, CD-a, DVD-a i drugih nosača digitalnih podataka.

Naše usluge digitalnog marketinga

Za klijente s kojima tek započinjemo kreativnu saradnju, retko se dešava da proizvodimo pojedinačne sadržaje ili rešenja za digitalni marketing.

Najčešće to radimo kroz neke od složenijih oblika kreativnih digitalnih angažmana, kao što su:

Za sve tri vrste angažmana imate i okvirni cenovnik na dnu tih veb-strana.

Na taj način postižemo da se od početka stvari postave na pravi profesionalan način.

BUDITE U TOKU

Pretplatite se na naš besplatan e-bilten.