
Prvi oblici kontent marketinga nastali su pre više od 100 godina, ali je pravi bum doživeo tek pojavom digitalnih kanala komunikacije.
Content marketing (marketing sadržaja ili sadržajni marketing) je skup dugoročnih marketinških aktivnosti fokusiran na stvaranje i plasiranje relevantnog i upotrebljivog sadržaja, namenjenog privlačenju i zadržavanju ciljane publike, kako bi joj promenio ili poboljšao ponašanje u željenom pravcu.
Primarni cilj content marketinga nije direktno prodaja, već uspostavljanje i građenje dugotrajnih odnosa s ciljnim grupama, kroz pružanje korisnih informacija potencijalnim klijentima. Vremenom se stvara poverenje, što dovodi do željenih prodajnih uspeha. Sadržaji se korisnicima pružaju besplatno, bez ikakvih uslova ili eventualno u zamenu za adresu e-pošte i prijavu za praćenje.
Content marketing postoji i u onlajn i u oflajn svetu, te je bitan sastojak i tradicionalnog marketinga i digitalnog marketinga. Marketing sadržaja predstavlja bitnu taktiku i za inbound marketing, a u delu koji ne ide kroz plaćene medije i za organski marketing. Koristan je i za B2B i za B2C ciljne grupe, naravno, uz prilagođene sadržaje.
Onlajn-kanali komunikacije content marketinga
Iz ugla PESO medija (Paid, Earned, Shared, Owned), sadržajni marketing distribuira se prvenstveno kroz sopstvene medije, kao i kroz deljene i zaslužene medije, ali moguće je da se njegova vidljivost i doseg povećavaju i kroz plaćene medije.
U nastavku su najčešći onlajn-kanali za marketing sadržaja:
-
Sopstveni mediji (Owned media)
To su kanali komunikacije nad kojima kompanija/organizacija ima potpunu kontrolu:
- Veb-sajtovi, prvenstveno blog odeljak na njima
- Onlajn-prodavnice
- Onlajn-zajednice kupaca
- E-pošta
- Poslovne aplikacije
- Aplikacije za trenutne poruke
- Digitalne publikacije
-
Deljeni mediji (Shared media)
Čine ih kanali komunikacije na društvenim medijima:
- Objave na kompanijskim stranama, grupama i zajednicama na društvenim medijima
-
Zasluženi mediji (Earned media)
Ovo su kanali komunikacije koje korisnici sami uspostavljaju:
- Angažman korisnika na društvenim medijima: sviđanje, deljenje, komentarisanje, pominjanje, haštagovi
- Onlajn-publicitet (pogledajte: Digitalni PR)
- Influenseri
- Ostale javne onlajn-zajednice
- Google – Profil preduzeća, ocene i recenzije
-
Plaćeni mediji (Paid media)
Odnose na kanale komunikacije na kojima kompanija/organizacija plaća svoje pojavljivanje:
- Oglašavanje na veb-pretraživačima
- Oglašavanje na društvenim medijima
- Oglašavanje na tuđim sajtovima i portalima
Vrste sadržaja u sadržajnom marketingu
Kreiranje nekog digitalnog sadržaja uvek počinje od koncepta i teksta, koji se tokom produkcije pretvori u željeni oblik za plasiranje kroz kanale komunikacije.
Isti osnovni sadržaj može da se pripremi priredi u različitim formatima za različite kanale. Uvek mora da bude prilagođen za definisane ciljne grupe, s tim da su neki sadržaji logički pretežno namenjeni za B2B, a neki za B2C.
Najčešćih 20 vrsta digitalnih sadržaja u content marketingu su:
- Blog objave – Edukativni i informativni tekstovi, sa ilustracijama, video i audio zapisima, dokumentima i korisnim vezama.
- Ilustracije – Različite vrste digitalnih slika: fotografije, crteži, grafikoni, mape…
- Infografike – Vizuelizacija informacija u grafičkom obliku.
- Video-zapisi – Tutorijali, demonstracije, vlogovi, intervjui, animacije…
- Podkasti – Audio-podkast, video-podkast, unapređeni podkast, skrinkast.
- Objave na društvenim medijima – Tekstovi, foto, video, audio, ankete…
- Studije slučaja – Prikazi ostvarenih rezultata i primera uspeha.
- Mimovi – Zanimljivi i/ili zabavni i lako deljivi sadržaji, u vidu slika, animiranih gifova ili video-zapisa, a sa viralnim potencijalom.
- Korisnički stvoreni sadržaji – Komentari, fotografije, video-zapisi… koje oni sami dele.
- Bilteni – Redovno slanje sadržaja direktno pretplatnicima.
- Besplatni alati – Čekliste, šabloni, kalkulatori i slični praktični alati za korisnike.
- Onlajn-kursevi – Besplatni sadržaji za učenje korisnih veština.
- E-knjige – Vrste digitalnih publikacija, u obliku PDF-a ili EPUB-a, kao pokazatelj autoritativnosti i stručnosti.
- Bele knjige – Dugački edukativni dokumenti o složenim temama, rešenjima ili tehnologijama.
- Izveštaji o istraživanjima – Prezentovanje nalaza iz originalnih istraživanja o određenoj temi.
- Testimonijali i recenzije – Svedočenja i mišljenja stručnjaka i uticajnih korisnika.
- Vebinari – Onlajn seminari, radionice ili predavanja u realnom vremenu.
- Interaktivni sadržaji – Testovi, kvizovi, igrice, ankete… koji angažuju publiku.
- Prenosi uživo – Direktna interakcija sa publikom tokom prenosa.
- Prezentacije i slajdovi – Stručni sadržaji u obliku prezentacija.
Primer nagrađivanog content marketinga iz naše produkcije
Rečnik interneta i digitalne komunikacije (englesko-srpski) je dugotrajni projekat marketinga sadržaja, koji smo krajem 2021. kreirali za hosting kompaniju mCloud iz Beograda.
Ta prva verzija Rečnika postojala je u tri oblika:
- Knjiga sa 240 strana, sa 1000 pojmova za savremeni umreženi svet, za deljenje na stručnim događajima, promocijama i susretima sa klijentima;
- Digitalna publikacija, za preuzimanje uz ostavljanje adrese e-pošte, kao i slanje klijentima;
- Veb-sajt sa preko 1000 veb-strana, na adresi recnikinterneta.rs.
Rečnik je u svim oblicima bio besplatno dostupan svima, a promovisan je kroz edukativne vizuale na temu digitalnih pojmova i druge sadržaje na društvenim medijima.
Do sada, Rečnik je osvojio tri strukovna priznanja: za marketing od UEPS-a, za IT od DIS-a, za lingvistiku na Sajmu knjiga. O tome i o drugim uspesima u stručnoj javnosti, recenzentima knjige, kao i pratećoj promotivnoj kampanji, čitajte detaljno u blog objavi Novi REČNIK INTERNETA: 1200 pojmova za digitalnu pismenost
Već početkom 2024. pojavilo se i drugo, izmenjeno i dopunjeno izdanje Rečnika, sa 1200 pojmova za digitalnu pismenost. U pripremi je i treće izdanje, sa 1300 pojmova.
BUDITE U TOKU





